App laten ontwikkelen? Techniek en creativiteit is niet genoeg

Wie kent ze niet? De app- en web ontwikkelaars met geweldige verhalen over hun technische oplossing. Ze leveren het beste Content Management Systeem, de meest zoekmachinevriendelijke website of gebruiken de allernieuwste techniek. Of wie heeft er gehoord van de creatieve bureau’s die de allermooiste, strakste en meest gebruiksvriendelijke app voor u gaan maken?

Als u al enige tijd in uw hoofd heeft dat uw bedrijf kan profiteren van een app of online oplossing, zijn dit vaak de partijen waar u terecht komt. Maar is dit wel de juiste match? In mijn omgeving ken ik tal van bedrijven die software hebben laten ontwikkelen die niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Zo heeft u vast ook al een keer een app of website laten ontwikkelen die niet volledig aansloot bij het bedrijf. Of waarbij u dacht dat er meer moest kunnen dan alleen het tonen van een mobiel/online visitekaartje.

Sinds 2008 help ik ondernemers om een succes te maken van hun app of webapplicatie. Hoe? Door eerst goed te kijken hoe het bedrijf in elkaar steekt en daarna pas te kijken naar de mogelijkheden op het gebied van online, mobiel en automatisering.

Samenwerking met Energy Department

Het is november 2013, op een netwerkborrel komen een collega en ik Energy Department tegen. We raken in gesprek en vertellen dat we ons bezighouden met het ontwikkelen van Apps en webapplicaties. De mannen van Energy Department leggen uit dat ze zich bezighouden met het organiseren van energie collectieven, op dit moment hebben ze meer dan 15 adviseurs in dienst die elke dag face-to-face met bedrijven aan tafel zitten om te zorgen voor een lagere energie rekening. Aan het eind van elk gesprek werd er een papieren machtigingsformulier uit de tas gehaald wat door zowel adviseur als de klant werd getekend. Logisch, dit is de manier waarop de meeste door-to-door verkooporganisaties te werk gaan. Sales en marketing directeur Leon Spek vond dat dit anders kon. Wellicht digitaal? Misschien een app?

Een week later zaten we bij Energy Department aan tafel, overigens als één van de andere zes partijen. Allemaal App developers. Waar de andere partijen begonnen met: “Hoe moet de app eruit zien en wat moet hij kunnen?” Hebben wij gestreden voor het belang van een weldoordachte automatiseringsslag. Hoe kunnen we beginnen aan de technische oplossing als nog niet helder is hoe we dit procesmatig vorm gaan geven? Algemeen directeur Raymond Dernier en marketing/sales directeur Leon Spek waren het hier mee eens. Gezamenlijk hebben we ervoor gekozen om eerst helder te krijgen hoe de huidige processen eruit zien en welke informatie er al beschikbaar is/zou moeten zijn. Onze bedrijfskundige expertise kwam hierbij van pas, we hebben een proces- en informatieanalyse uitgevoerd. Niet op afstand, maar door een paar dagen mee te draaien binnen de organisatie. Toen de huidige werkwijze en informatiebehoefte van Energy Department duidelijk was zijn we samen hen gaan kijken naar concrete verbeterpunten.

Het oude (papieren) machtigingsformulier is vervangen door onze SalesApp die naadloos aansluit bij de behoefte van Energy Department. Verder hebben we een web-dashboard ontwikkeld waarmee Energy Department a.d.v. een aantal Key Performance Indicators de adviseurs direct kan bijsturen, de informatie/tarieven van de App kan aanpassen of ook telesales medewerkers een orders kunnen aanmaken via een desktop-pc.

Uiteindelijk heeft onze oplossing Energy Department het volgende opgeleverd:

  • Een enorme tijdsbesparing met de verwerking van orders (koppeling met backoffice systeem en export functie in web-dashboard).
  • Een sterke reductie van de foutmarge in de orders dankzij voorgedefineerde velden.
  • Een hogere klanttevredenheid, klanten ontvangen direct na het plaatsen van een handtekening in onze app een kant en klaar contract. Bovendien kunnen adviseurs met een besparingscalculator direct laten zien hoeveel een klant bespaard.
  • Een verdubbeling van de conversie bij telesales orders.
  • Adviseurs zijn blij. Niet langer bezoekrapporten maken of orders overtypen in Excel.
  • Onze app sluit aan bij de strategie van Energy Department om naar buiten toe innovativiteit uit te stralen.

Business kant net zo belangrijk als creativiteit en techniek

Het bovenstaande hadden we nooit kunnen realiseren als we alleen hadden gekeken naar het technische en creatieve deel van de vraag. Juist de business kant (processen en informatiebehoefte) is erg belangrijk. Omdat dit vanaf het begin af aan helder was zijn we binnen budget gebleven en sluit het eindproduct precies aan bij de verwachtingen en wensen van onze klant.

Al met al snap ik daarom ook niet dat de meeste andere app-, webontwikkelaars nog geen bedrijfskundigen in dienst hebben. Of dat er bedrijven zijn die een app laten ontwikkelen zonder hier een dergelijke partij bij te betrekken. Op de lange termijn scheelt dit acceptatie weerstand bij de implementatie van een nieuw product,  ruzie over de scope van het op te leveren product, wordt de meerwaarde gegarandeerd, voorkomt het verkeerde verwachtingen en kan teleurstelling worden voorkomen.

Meer weten?

Chat met Bas, onze IT-accelerator

Chat nu met Bas
Bas photo

Neem contact op

Liever niet direct chatten? Bel 020 705 1010 of vul het formulier in.

THE PEOPLE BEHIND THE STORIES