Behoeftes herkennen en benutten door customization en personalization (3/7)

In onze Digital tranformation scorecard workshop laten we organisaties zichzelf beoordelen op verschillende onderdelen. Het derde onderdeel van de Digital transformation scorecard behandelt de mate van customization en personalization die een organisatie toepast. Aan de hand van een compleet ingevulde scorecard kunnen digitale transformatie kansen worden geïdentificeerd. In deze reeks blog artikelen lichten we de verschillende onderdelen van de scorecard verder toe.

Met het onderdeel customization en personalization kunnen organisaties zichzelf beoordelen op een van de volgende vier niveaus:

Level 0: We personaliseren data, content en kennis niet voor individuen.

Level 1: Onze (interne) klanten worden onderverdeeld in segmenten zodat we relevante informatie met ze kunnen delen.

Level 2: Communicatie (intern en extern) wordt geautomatiseerd door gebruik te maken van belangrijke gegevens over gebruikers interactie (met digitale tools), persoonlijke eigenschappen en hun individuele geschiedenis.

Level 3: De organisatie gebruikt Artificial Intelligence voor het voorspellen van de beste manier om te communiceren met externe en interne stakeholders op een individueel niveau zonder handmatige configuratie.

De beste customizers in de praktijk

Netflix

Een bedrijf dat slim inspeelt op de behoeftes en interesses van gebruikers is Netflix. Uit onderzoek van Salesforce is gebleken dat 59% van haar gebruikers de gepersonaliseerde aanbevelingen op basis van eerder bekeken content een zeer belangrijke feature vindt. Deze feature draagt er aan bij dat Netflix al enkele jaren de meest populaire streaming dienst wereldwijd is.

Netflix dashboard
Gepersonaliseerde suggesties door Netflix

Amazon

Een andere grote speler die het customizen tot een kunst heeft verheven is Amazon. Het bedrijf haalt 35% van haar omzet uit cross- en upselling. Dat resultaat is direct toe te schrijven aan de gepersonaliseerde aanpak die het bedrijf hanteert. Klanten krijgen op basis van hun online gedrag namelijk relevante producten te zien. Onderzoek van Invespcro beaamt dit. Zij ondervonden dat 45% van de online shoppers liever op een site shopt met persoonlijke aanbevelingen.

Het personaliseren van producten en diensten zou een belangrijke plek in moeten nemen binnen een organisatie. Met het verzamelen van data over klanten zijn er steeds meer mogelijkheden om gepersonaliseerde producten en diensten aan te bieden. Kansen alom.

In het volgende blog artikel zullen we het onderdeel ”Digital intelligence and predictions” behandelen van de Digital transformation scorecard. De verschillende onderdelen van de Scorecard vind je hier onder.

BLOG

Meer weten over de laatste trends op het gebied van software development?

Klaar voor de volgende stap?

Benieuwd wat er mogelijk is of wil je gewoon even sparren? Als IT-accelerator én ondernemer kan ik je vaak al snel een stap verder helpen. Chat, bel +31 20 705 1010 of stuur me een mail.

Chat direct Stuur een e-mail
Bas Alderding
THE PEOPLE BEHIND THE STORIES