Wat data analytics voor jou kan betekenen

Keuzes, keuzes, en nog eens keuzes. Voor veel organisaties is dit de dagelijkse realiteit. Natuurlijk wil je altijd de juiste keuzes maken, maar vaak is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Veel keuzes hangen namelijk af van een groot aantal factoren, die onverwachtse uitkomsten met zich mee kunnen brengen. Je wil daarom zo veel mogelijk inzicht in alle factoren, zodat jouw keuze zo goed mogelijk afgewogen is en de best mogelijke uitkomst biedt. Maar hoe kun je overzicht krijgen in alle factoren die jouw keuze (kunnen) beïnvloeden? Twee woorden: data analytics.

Wat is data analytics?

Voor we je inzicht geven in wat data analytics voor jou kan betekenen, moet je weten wat het precies inhoudt. Kort gezegd omvat data analytics het onderzoeken van datasets om zo conclusies te trekken uit de gegevens. Klinkt simpel, maar vaak is er sprake van zó veel data, dat je er al snel verdwaald in raakt. Hier helpt gespecialiseerde software je verder. Goede software kan alle data namelijk een stuk sneller doornemen dan het menselijk oog. De software trekt conclusies uit de kluif aan data en biedt vervolgens aanknopingspunten voor een weloverwogen keuze. Maar op welke manier helpt data analyse je dan keuzes maken?

  1. Overzicht door onderscheid
    Data analytics software denkt in patronen. Uit de wirwar van data, maakt het een diagnose van het geheel en deelt data automatisch in. De software brengt onderscheid aan in de data, bijvoorbeeld op datum, leeftijd, hoeveelheid, wat je ook maar wil. De uitkomsten geven je een duidelijk overzicht van je data: je krijgt inzicht in de trends binnen jouw organisatie. Dit inzicht laat je niet alleen duidelijk zien hoe jouw organisatie er nu voor staat, het biedt ook een bruikbaar  handvat voor keuzes over de toekomst.
  2. Relaties vinden
    Zoals gezegd, denkt data analytics software in patronen. En als je patronen naast elkaar legt, kun je op zoek gaan naar verbanden. Wat is het verband tussen de hoeveelheid sales en het aantal salesmedewerkers? Data analytics software berekent de relatie en beantwoordt dit soort vragen voor je. Hiermee krijg je niet alleen beter inzicht in de huidige stand van zaken, het geeft je ook houvast voor belangrijke keuzes. Je kunt bijvoorbeeld veel beter inzien of het misschien verstandiger is een nieuwe werknemer aan te nemen, of juist iemand te ontslaan.
  3. De toekomst voorspellen
    Ook hierbij liggen patronen weer aan de basis. Goede data analytics software gaat namelijk niet alleen op zoek naar relaties in de data, het zoekt ook naar conclusies die het eruit kan halen. Op deze manier doet het verwachtingen over hoe de data er in de toekomst uit kan komen te zien. Deze informatie kan je goed gebruiken om belangrijke keuzes te maken. Let hierbij echter wel op: data analytics software vertelt je alleen ‘what is likely to happen’. Het blijft een verwachting – de toekomst blijft namelijk immer onzeker.

Creativiteit is menselijk

Data analytics software is dus heel goed met patronen. Het gebruikt patronen om tot beter overzicht te komen, relaties naar boven te halen en passende toekomstvoorspellingen te doen. Maar, hoe sterk deze patroonherkenning ook is, het vormt ook een zwakte. De datapatronen schetsen namelijk een kader waarbinnen de software handelt, en buiten dit kader komt de software niet. Wat dit concreet betekent, is dat de software wel berekenend kan denken, maar niet creatief. Voor een creatieve oplossing zijn er toch echt (minstens) twee mensenogen nodig.

Benieuwd hoe data analytics ervoor kan zorgen dat jij de beste keuzes maakt voor jouw organisatie? Wij praten je graag bij over de mogelijkheden en helpen je verder met uitwerking in maatwerksoftware. Neem contact met ons op en ontdek de voordelen.

BLOG

Meer weten over de laatste trends op het gebied van software development?

Klaar voor de volgende stap?

Benieuwd wat er mogelijk is of wil je gewoon even sparren? Als IT-accelerator én ondernemer kan ik je vaak al snel een stap verder helpen. Chat, bel +31 20 705 1010 of stuur me een mail.

Chat direct Stuur een e-mail
Foto Bas
THE PEOPLE BEHIND THE STORIES