Data opslaan en verrijken met digital data, content en knowledge management (5/7)

Het verzamelen, opslaan, verspreiden, doorzoeken en verrijken van data kan een organisatie een belangrijk concurrentie voordeel opleveren. Wanneer een organisatie dit goed aanpakt zorgt het voor een betere workflow en kan er beter worden ingespeeld op de behoeftes van klanten. In dit artikel laten we zien op welke verschillende levels een organisatie zich kan bevinden als het aankomt op data, content en kennis management. Ook geven we wat voorbeelden van organisaties die deze digitale kansen goed benutten. Dit onderwerp vormt tevens het vijfde onderdeel van onze Digital transformation scorecard.

De vier niveaus waarop organisaties zichzelf toetsen tijdens onze workshop zijn:

Level 0: Data wordt alleen opgeslagen in systemen waar deze ook gecreëerd is. We hebben geen gecentraliseerde plek waar we onze data, content en kennis opslaan.

Level 1: Data wordt gedeeld tussen systemen. Deze worden met elkaar verbonden door middel van Application Programming Interfaces.

Level 2: We hebben een gecentraliseerde API waar nieuwe tools mee verbonden kunnen worden voor het uitwisselen van data. Er is geen duplicate/tegenstrijdige kennis of content verspreid over meerdere systemen. Iedereen binnen de organisatie kan binnen 30 seconden bij gewenste informatie.

Level 3: We hebben een gecentraliseerd opslagcentrum waar onbewerkte informatie van al onze systemen wordt opgeslagen. Dit data opslagcentrum kan worden gebruikt voor data analyses en wordt ten minste iedere 24 uur geüpdatet. We verrijken onze data met relevante informatie van derden. Er is geen papieren administratie binnen onze organisatie.

Klanten behouden met digital data

T-Mobile verrijkt data en kennis en zorgt er daarmee voor dat het aantal klanten dat hun abonnement opzegt wordt vermindert. Dat doet het bedrijf door data te verzamelen en te analyseren. Hierdoor kunnen ze oorzaken vinden voor het kwijt raken van klanten en daar een passende oplossing voor vinden. Als telecom provider beschikt het bedrijf over eindeloos veel data en zonder goed data management systeem zou het bedrijf de potentie van die data onbenut laten.

Slagingspercentages berekenen

Het lijkt vrij risicovol voor een grote koffie keten om een nieuwe vestiging te openen in de buurt van een bestaande vestiging. Toch doet Starbucks dat regelmatig en met succes. Het bedrijf maakt gebruik van data verzameling en analyse om het slagingspercentage te berekenen van een nieuw te openen vestiging. Daarbij gebruikt het onder andere locatiegebonden data, demografische data en klantgegevens.

Starbucks

Met het goed beheren en analyseren van data zijn er dus kansen te benutten die normaal gesproken wellicht over het hoofd zouden worden gezien. Een logische stap dus om te investeren in software voor het managen van digital data, content en kennis. Wil je weten wat dat voor jouw bedrijf inhoudt? Neem dan contact op met Bas.

In het volgende artikel behandelen we het onderdeel ”Digital & business alignment” van de Digital transformation scorecard. De verschillende onderdelen van de scorecard vind je hier onder.

Wil je op de hoogte blijven van al ons nieuws op het gebied van software? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

We zijn ook te volgen op Instagram!

BLOG

Meer weten over de laatste trends op het gebied van software development?

Klaar voor de volgende stap?

Benieuwd wat er mogelijk is of wil je gewoon even sparren? Als IT-accelerator én ondernemer kan ik je vaak al snel een stap verder helpen. Chat, bel +31 20 705 1010 of stuur me een mail.

Chat direct Stuur een e-mail
Bas Alderding
THE PEOPLE BEHIND THE STORIES