De digitale kansen van D2C business

Nu de groothandel digitaal in beweging is, komt de positie in de supply chain onder druk te staan. Laagdrempelige digitale mogelijkheden creëren kansen om een grotere positie in te nemen in de waardeketen. Door de juiste toepassing van IT kunnen groothandelaren de retailers overslaan en Direct to Consumer opereren.

Meer weten?

Ga het gesprek aan met Koen!

    Wat is D2C?

    D2C staat voor Direct 2 Consumer. Dit houdt in dat de producent of groothandelaar direct verkoopt aan de klant. Dit gebeurt zonder dat daar een retailer tussen komt, zoals reguliere B2B verkoop. In tegenstelling tot B2C komt bij D2C het product direct van de bron/importeur.

    Opzetten D2C

    Het belangrijkste van een D2C operatie is dat er zoveel mogelijk in eigen beheer blijft. Dit vraag om een nieuwe aanpak en een digitale mindset. Verschillende digitale tools maken plaats voor een digitaal ecosysteem dat zich kan uitstrekken over alle aspecten de gehele supply chain. Dit biedt de kans om tussenstations, zoals een retailer, te overbruggen.

    Eigen Platform

    eCommererce is de uitgelezen vorm om D2C schaalbaar te maken. Het is daarom een vereiste om de verkoop te doen via een eigen platform. Een eigen platform biedt de kans om de klantenrelatie te versterken. Door een op maat gemaakte ervaring aan te bieden, bind je de klant aan je merk en product. 

    Online Marketing

    De grootste uitdaging van een D2C is het vinden van klanten. Deze verantwoordelijkheid lag voorheen bij de retailer. Door veranderend krantengedrag biedt kansen om dit in eigen beheer te doen. Klanten winkelen online en willen graag direct voorzien worden in specifieke behoeftes. Door een solide online marketing te voeren is het mogelijk om effectief de juiste doelgroep te targeten. 

    Data

    De grootte van de database zal steeds belangrijker worden voor de machtspositie in de supplychain. Meer relevante gegevens van de klant betekent meer controle en efficiëntere operatie. Door de wensen en behoeftes exact in kaart te brengen, is het mogelijk om een toegespitst in- en verkoopbeleid na te leven.