Digital transformation scorecard: #1 Digital innovation

Om de huidige status van een organisatie op het gebied van digitale transformatie in kaart te brengen heeft 7Lab de Digital transformation scorecard ontwikkeld. Aan de hand van deze scorecard kunnen digitale transformatie kansen worden geïdentificeerd. Deze scorecard is onderdeel van onze scorecard workshop. In dit artikel lichten we de eerste pijler van de Scorecard toe: Digital Innovation.

Tijdens de workshop beoordeelt de organisatie in kwestie zichzelf aan de hand van vier niveaus. Daardoor kunnen we een beeld schetsen van de huidige concurrentie positie op het gebied van IT en eventuele kansen ontdekken. De volgende vier niveaus worden daarbij gehanteerd.


Level 0: Wat de concurrentie doet op het gebied van digitale producten en start-ups in de markt waarin ik mij bevind weet ik niet.

Level 1: Ik ben op de hoogte van de concurrenten op het gebied van digitale producten in mijn offline core business.

Level 2: We hebben enkele unieke diensten ontwikkeld voor (interne) klanten, maar een duidelijke concurrentie voordeel is er nog niet behaald.

Level 3: We zijn continue aan het experimenteren met nieuwe digitale services en proces verbeteringen. Experimenten worden snel opgeschaald en geïmplementeerd door het gehele bedrijf als ze succesvol blijken.


Ikea

Veel organisaties bevinden zich op niveau 0 of niveau 1. Daar is veel ruimte voor verbetering. Bedrijven die echter bereid zijn om te investeren in software kunnen daar later de vruchten van plukken en zullen de concurrentie voor blijven. Een goed voorbeeld hiervan is Ikea. Het Zweedse bedrijf besloot om vanaf 2019 een nieuwe online strategie te gaan hanteren waarbij nieuwe software een belangrijke rol speelt. Het bedrijf investeerde bijvoorbeeld in een nieuwe app, waarbij de gebruiker door middel van Augmented Reality meubels virtueel kan plaatsen in zijn of haar huis. Daardoor wordt de kans op een tevreden gebruiker vergroot. Ook investeert het bedrijf veel in software die de gebruikerservaring persoonlijker maakt. Zo worden er bijvoorbeeld gegevens bijgehouden van mensen die online naar een bed zoeken om daar vervolgens persoonlijke aanbiedingen voor te maken. Ikea lanceert ook een dienst die het mogelijk maakt om tweedehands meubels van het bedrijf te verkopen op een online platform. Deze innovatieve diensten zorgen ervoor dat Ikea een concurrentie voordeel behoudt en daarmee zijn eigen toekomst veilig stelt.

Ikea app

Om als organisatie op een hoger niveau op de scorecard uit te komen zal er geïnvesteerd moeten worden in software, dat moge duidelijk zijn. Daarbij zijn er verschillende tools die kunnen helpen. Standaard tools zoals Hubspot kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat er op het gebied van marketing vooruitgang wordt geboekt. Dit soort standaard tools zijn echter vaak wel kostbaar wanneer er opgeschaald wordt vanwege toenemende abonnementskosten. Op maat gemaakte software kan op het eerste oog duurder lijken, maar is op de lange termijn in de praktijk veel goedkoper. Daar komt bij dat op maat gemaakte software veel meer concurrentie voordeel kan opleveren ten opzichte van standaardsoftware door het toevoegen van unieke functionaliteiten.

Binnenkort zullen we meer artikel schrijven over de verschillende onderdelen van de Digital transformation scorecard:

  • Customer experience management
  • Customization and personalization
  • Digital intelligence and predictions
  • Digital data, content and knowledge management
  • Digital & business alignment
  • Digital development and operations

Ben je klaar om digitaal te gaan innoveren en een concurrentie voordeel te behalen? Neem dan gerust contact met ons op en vul samen met ons de Digital transformation scorecard in.

BLOG

Meer weten over de laatste trends op het gebied van software development?

Klaar voor de volgende stap?

Benieuwd wat er mogelijk is of wil je gewoon even sparren? Als IT-accelerator én ondernemer kan ik je vaak al snel een stap verder helpen. Chat, bel +31 20 705 1010 of stuur me een mail.

Chat direct Stuur een e-mail
Bas Alderding
THE PEOPLE BEHIND THE STORIES