Digitaliseren voor verzekeraars; een doelgericht stappenplan.

De digitalisering van de samenleving en de veranderende klantbehoeftes dwingen ook verzekeraars om te optimaliseren. Voor verzekeraars is het de uitdaging om snel en effectief te werk te gaan en tegelijkertijd de betrouwbaarheid en kwaliteit tewaarborgen. De juiste innovatiestrategie en implementatie van software zorgen niet alleen voor een eenvoudige en persoonlijke customer journey, maar ook voor kostenoptimalisatie en interne procesautomatiseringwaarborgen. Dat betekent dat je klanten beter helpt terwijl je efficiënter werkt.  Voor een succesvolle digitale transformatie raden wij aan de volgende stappen te nemen.

Meer weten?

Ga het gesprek aan met Koen!

     

    1. Data en informatie digitaliseren

    Eén eerste stap in de digitale transformatie is het digitaliseren van alle data. Dat wil zeggen dat alle informatie, documenten en gegevens digitaal verwerkt zijn in een digitale omgeving. Hiermee bedoelen we dus niet een een centrale server met losse excelbestanden verstopt in mappen. Voor een goede basis voor verdere digitalisering is het belangrijk om alle data in een online database te verwerken en op dezelfde manier te waarderen. Zo zorg je voor optimale data alignment.

    2. Online Klantinteractie

    Met alle data digitaal beschikbaar, is het een relatief kleine stap om de communicatie en interactie zoveel mogelijk online plaats te laten vinden. Denk bijvoorbeeld hoeveel tijd de customer support bespaart als klanten zelf digitaal toegang hebben tot hun dossier of een online applicatie waar klanten zelf een verzekeringspakket kunnen samenstellen. Een andere toevoeging is een chatbot die veel standaard klantinteractie en support op een slimme manier kan afhandelen. Mocht zo’n bot al in gebruik zijn dan kan het interessant zijn om de chatbot te optimaliseren met A.I. of het persoonlijker te maken door middel van Voice UI. De kern van deze stap is blijven streven naar een betere digitale communicatie met de klant. Online klantinteractie bespaart namelijk niet alleen veel tijd, maar levert ook een hoop interessante data op die inzichten geven voor verdere digitale stappen.

    3. Activiteiten en handelingen tracken

    Met veel digitale activiteiten en handelingen, ontstaat een enorme verzameling van data. De volgende stap in de digitale transformatie is het tracken van zoveel mogelijk processen. Dit kan overzichtelijk in kaart gebracht worden in een automatisch gegenereerd dashboard. Deze informatie zorgt voor efficiëntere besluitvorming. Ook wordt snel inzichtelijk welke handelingen veel plaats vinden en de meeste waarde kunnen opleveren voor procesautomatisering. A.I. en Business Intelligence tools kunnen hierin automatisch correlaties zoeken en toekomstvoorspellingen doen. Met dit soort weermodellen kun je anticiperen op de toekomst en onnodige blessures voorkomen.

    4. Processen automatiseren

    De vierde stap in dit digitaliseringproces is procesautomatisering. Hier geldt het credo: automatiseer waar kan. Alle taken die frequent uitgevoerd worden en repetitief van aard zijn in principe te automatiseren. Dit bevrijdt werknemers van herhaaldelijk saai werk en creëert ruimte om te focus op de core business. Vaak wordt automatisering gezien als een manier om werknemers te vervangen, maar niks is minder waar. Goede implementatie van procesautomatisering biedt ondersteuning en stelt het team in staat om creatiever en gerichter te werken aan de kwaliteit en groei van het bedrijf. 

    5. Innovatie prioriteren

    De technologie ontwikkelt zich in een razendsnel tempo. Het is daarom aan te raden om innovatie te prioriteren. Een innovatieve bedrijfsstrategie onderzoekt nieuwe technologische ontwikkelen en past deze toe waar kan. Hoe kan bijvoorbeeld A.I. bijdragen aan een efficiëntere bedrijfsvoering? Welke rol kan Machine Learning spelen bij het optimaliseren van de klant-interactie. Zo blijf je als bedrijf toekomstbestendig en als pionier een voorloper in de markt.