Hoe maak ik effectieve formulieren in FormLab?

FormLab gebruikt gestandaardiseerde online formulieren binnen uw bedrijf als basis voor een efficiënte en consequente werkwijze. Wel zo prettig voor uw medewerkers én voor uw klanten. Maar hoe krijgt u het beste resultaat uit?

Optimale efficiëntie begint bij uw formulieren

Binnen het Online Dashboard van FormLab vindt u FormBuilder. Met deze tool creëert u zelf de formulieren waar uw medewerkers mee aan de slag gaan. Die formulieren vormen de eerste stap naar een optimale efficiëntie binnen uw processen.

Precies de tools u nodig heeft

U kunt in FormBuilder gebruik maken van de verschillende standaard vraagtypes, zoals meerkeuzevragen, ja/nee-vragen, of open vragen. Ook kunt u andere elementen toevoegen, zoals tekstblokken en inlogvelden. Deze velden sleept u naar uw formulier. Daar kunt u de vragen en antwoorden schrijven, instellen of het een verplichte vraag is, vragen afhankelijk maken van eerder gegeven antwoorden, en de volgorde aanpassen. U kunt het formulier dus zo simpel of complex maken als u zelf wilt.

In één keer goed met het juiste formulier

De meest effectieve formulieren maken actief gebruik van de ervaring, aanpak en expertise van uw medewerkers. Daarom is het belangrijk om goed te kijken naar de dagelijkse praktijk binnen de afdelingen die te maken gaan krijgen met uw formulier. Hoe wordt informatie verzameld en verwerkt? Welke handelingen leveren vaak problemen op? Waar ontbreekt informatie? Dit lukt natuurlijk het beste in overleg met de betrokken medewerkers.

Stuur uw medewerkers richting efficiëntie

U kunt een formulier ook gebruiken om uw medewerkers te sturen. Bijvoorbeeld als uw verkoopmedewerkers vaak vergeten om de klant bepaalde technische vragen te stellen. Of om een omslachtig proces of verouderde werkwijze te stroomlijnen.

Stappenplan: effectieve formulieren maken

Om uw formulier zo effectief mogelijk te maken, moet u rekening houden met de volgende factoren:

  1. Wie gaat het formulier gebruiken?
    Welke medewerkers zijn dit, vanuit welk perspectief denken zij en wat is hun kennisniveau? Hierop moet u het formulier aanpassen.
  2. Welke informatie moet het formulier vangen?
    Wat wilt u met het formulier bereiken? Welke informatie is belangrijk (verplichte velden) en wat is minder belangrijk?
  3. In welke situatie wordt het formulier gebruikt?
    Bijvoorbeeld bij de klant aan tafel, tijdens een inspectie op locatie, of juist alleen intern. Dit kan invloed hebben op hoe het formulier eruit moet gaan zien én op de volgorde van de invulvelden.
  4. Hoe wilt u de informatie uit het formulier later verwerken?
    In welk systeem komen de gegeven straks terecht, en in welke vorm? Dit heeft invloed op het type vragen dat u gebruikt. Op welke gegevens wilt u straks een statistische analyse loslaten? Voor deze onderdelen kunt u het beste meerkeuzevragen of ja/nee-vragen gebruiken. Bent u voor bepaalde onderwerpen juist op zoek naar een diepgaand verhaal? Gebruik dan open vragen.

Nog geen toegang? Stuur dan een mail naar [email protected] voor een demo.

Meer weten?

Chat met Bas, onze IT-accelerator

Chat nu met Bas
Bas photo

Neem contact op

Liever niet direct chatten? Bel 020 705 1010 of vul het formulier in.

THE PEOPLE BEHIND THE STORIES