Wanneer we bij SevenLab een applicatie ontwikkelen, werken we zo nu en dan samen met Koos Service Design. Het kantoor van Koos zit bij ons op de verdieping, wat samenwerken erg makkelijk maakt. We stelden Erik van Zoelen, UX designer bij Koos, wat vragen over het proces van applicatie ontwikkeling- en ontwerp. Zo gaat het onder andere over Edualdo, een online platform waarop docenten kennis kunnen uitwisselen over onderwijs.

Leestijd: 3 minuten

Welke stappen onderneem je bij het starten van een nieuw app design project?

E: Eigenlijk proberen we bij Koos altijd onze UX te combineren met Service Design. In veel gevallen is het startpunt van een nieuwe app een design sprint van een week waarin we samen met de opdrachtgever aannames opstellen, ideeën genereren en uiteindelijk een clickable demo maken die we testen met de eindgebruiker. We maken in dit proces veel gebruik van Service Design methodes zoals customer journey mapping, storyboarding en verschillende brainstormtechnieken. Aan het einde van de week hebben we een prototype dat we middels een gebruikerstest valideren bij de eindgebruiker.

Welke programma’s gebruik je daarvoor?

E: Voor het ontwerpen van apps gebruiken we bij Koos voornamelijk Sketch, maar in het geval van Edualdo hebben we Figma gebruikt. We hadden er veel goede verhalen over gehoord en zagen dit als een goede mogelijkheid om de voordelen (samenwerking door stakeholders in dezelfde file) uit te testen. Voor het prototypen gebruiken we vaak Marvel omdat we daarmee op een makkelijke manier een clickable demo kunnen maken.

Over Edualdo

Hoe is het app design van Edualdo tot stand gekomen?

E: Het nieuwe design van de Edualdo website is voortgekomen uit een design sprint die plaatsvond van 4 tot 12 juni 2019. In de sprint hebben we nagedacht over de toevoeging van basisschoolleraren aan het Edualdo platform en de design implicaties die hieruit zouden voortkomen. De hoofdvraag van de sprint was hoe we ervoor konden zorgen dat gebruikers alleen maar vragen te zien zouden krijgen die ze interessant vinden? Uiteindelijk is de filterfunctie van site grondig onder handen genomen en is de landingspagina voor nieuwe gebruikers opnieuw ontworpen. Het prototype werd getest met vijf leraren is vervolgens in de weken erna doorontwikkeld tot een compleet redesign.

Edualdo

Hoe geef je een demo aan de klant?

E: Een demo aan de klant is in ons geval vaak een combinatie van een Keynote presentatie en een Marvel prototype. In de presentatie worden verschillende schermen behandeld inclusief onderbouwing voor de gemaakte designkeuzes, terwijl de klant zelf door de Marvel demo kan klikken om het nieuwe ontwerp zelf te ervaren.

Feedback & testen

Hoe gaat het feedbackproces in z’n werk?

E: Bij het Edualdo project hebben we veel gebruik gemaakt van Figma om comments in aan te brengen. Wij gaven aan wanneer een nieuwe versie van het design klaar was voor review, hierna konden medewerkers van Edualdo comments plaatsen bij verschillende elementen van het design. Op deze manier konden communicatiemedewerkers van Edualdo bijvoorbeeld alle teksten checken en verbeteren. Naast deze digitale feedback zijn er een aantal live demo’s geweest met Menno van Edualdo waarin hij direct zijn feedback op het ontwerp kon geven.

Hoe gaat het testen en prototypen van een app in z’n werk?

E: Voordat we een app testen stellen we altijd eerst de aannames op die we willen valideren. Vervolgens maken we een interview guide die als structuur dient tijdens de user test. Vaak hebben we een livestream van de test zodat klanten mee kunnen kijken zonder dat ze bij de user test aanwezig hoeven te zijn. Tijdens de test proberen we vooral een zo natuurlijk mogelijke reactie te ontlokken bij de gebruiker en zorgen we ervoor dat we ze niet sturen. Als ze een taak niet goed kunnen uitvoeren helpen we ze niet maar proberen we erachter te komen waardoor het komt dat ze het niet snappen. Vaak hebben we aan 5 user tests genoeg om 80% van de inzichten te vergaren. Deze worden dan vervolgens weer verwerkt en doorvertaald naar een nieuw design.

Meer weten over app design of service design? Neem dan contact op met Bas via de mail, of geef ons een belletje.