Hoe speel je in op energieconsument 2.0

Als je werkzaam bent in de energiesector is het ongetwijfeld opgevallen dat de energieconsument enorm verandert. De klant is bewuster, zuiniger, steeds meer zelfvoorzienend en veeleisender. Hoog tijd om de energieconsument in kaart te brengen en een nieuwe aanpak te formuleren.

Meer weten?

Ga het gesprek aan met Koen!

    Energieconsument 2.0

    Bewuster

    Het zal geen verrassing zijn dat de consument steeds bewuster is. Dit geldt niet alleen voor koopgedrag maar ook voor energieverbruik. Dit is terug te zien in de jaarcijfers. In 2020 is het energiegebruik met 15% gedaald! Naast zuiniger gebruik worden consumenten ook meer en meer zelfvoorzienend. Door investeringen te doen in zonnepanelen krijgen klanten de garantie op groene stroom en kostenbesparing op de lange termijn. In 2020 alleen is er in Nederland voor 2,8 Gigawattpiek aan zonnepanelen gebouwd. 

    Door deze bewustwording veranderen ook de wensen en behoeftes van de klant. Klanten willen meer inzicht en controle over hun stroomverbruik. Ze willen ten alle tijden kunnen inzien waar stroom vandaan komt en hoeveel ze verbruiken. 

    Digitaal

    Digitalisering heeft ook het klantgedrag beïnvloedt. Door de vele digitale diensten die via elk device op elk moment en plaats beschikbaar zijn, verandert de verwachtingen van energiemaatschappijen. De klant is gewend aan controle en toegankelijkheid. Pakketten moeten gepersonaliseerd kunnen worden, de klantenservice dient 24/7 beschikbaar te zijn en alles is inzichtelijk en in eigen beheer. 

    Onderdeel van het ecosysteem

    Steeds meer consumenten zijn elektrisch gaan rijden en beschikken over zonnepanelen. Dit wil zeggen dat de klant niet alleen afneemt, maar ook energie verwekt en beschikt over accu’s voor energie-opslag. In plaats van klanten laten verdwijnen door een dalende afname is het nu een uitgelezen kans om klanten te binden door de energiebronnen en opslag te integreren in het ecosysteem. 

    Nieuwe aanpak

    Transparantie

    De consument steekt niet meer zomaar de stekker in het stopcontact. Ze willen weten waar de energie vandaan komt, hoeveel energie ze gebruiken. Daarom is transparantie een pijler van de nieuwe aanpak. Het is daarom essentieel om een omni-channel omgeving aan te bieden waar de klant het energiegebruik op de voet kan volgen en de herkomst van de stroom kan zien. 

    Controle

    Naast transparante groeit de behoefte naar controle. Huizen worden slimmer en met IoT is er steeds meer interactie met apparaten mogelijk. De klant zit graag aan de knoppen van zijn leefomgeving en dat geldt ook voor de stroomvoorziening. Op deze behoeftes kun je inspelen met slimme meters of stopcontacten die op een digitaal dashboard te beheren zijn.

    Participatie

    De klant wil onderdeel zijn van de energietransitie. Naast eigen initiatieven als zonnepanelen, elektrische auto’s en zuiniger verbruik is er een drang naar een significantere rol. Nu we steeds meer groeien naar een deeleconomie, is het tijd voor democratie en participatie in de energiedistributie.