Inspelen op patronen met digital intelligence and predictions (4/7)

Als je onze eerdere artikelen hebt gelezen zou de Digital transformation scorecard je inmiddels bekend voor kunnen komen. De scorecard is een tool die we gebruiken om digitale transformatie kansen te identificeren. In onze Digital tranformation scorecard workshop laten we organisaties zichzelf beoordelen op verschillende onderdelen. In dit artikel behandelen we de mate waarop een organisatie gebruik maakt van digital intelligence and predictions.

Ook hierbij doen we dat aan de hand van vier verschillende levels, te weten:

Level 0: De beslissingen die onze organisatie neemt en de strategie die we hanteren zijn gebaseerd op een onderbuik gevoel.

Level 1: We gebruiken Excel spreadsheets voor het analyseren en combineren van historische data die we kunnen gebruiken om te kijken wat er goed ging en wat er niet goed ging.

Level 2: We gebruiken PowerBI, Tableau of soortgelijke tools voor het creëren van real time dashboards. Data wordt uit verschillende bronnen of een data warehouse gehaald. We nemen onmiddellijk operationele- en strategische actie gebaseerd op deze data.

Level 3: We gebruiken de kracht van kunstmatige intelligentie voor het voorspellen van de toekomst. Verkennende algoritmes zijn constant opzoek om verbanden en trends in onze datasets te ontdekken, zodat we nieuwe inzichten verkrijgen zonder dat daar mensen aan te pas komen.

Minder fraude bij American Express

Een goed voorbeeld van een bedrijf dat predictive data analyses op slimme wijze toepast is American Express. Deze bank gebruikt kunstmatige intelligentie om zowel haar eigen financiën als die van haar klanten te beschermen.

Door het gebruik van geavanceerde algoritmes and predictive data analyse kan American Express frauduleus gedrag herkennen bij de credit cards van gebruikers. Daarop kan vervolgens automatisch gereageerd worden. De kaart wordt geblokkeerd totdat de gebruiker op de hoogte is gebracht van het misbruik. Hierdoor wordt zowel de klant geholpen, als het bedrijf zelf dat op die manier haar financiële risico verkleind.

Deze toepassing van digital intelligence laat zien dat dit systeem niet alleen ingezet hoeft te worden voor het herkennen van patronen in het gedrag van klanten. Het is ook uiterst bruikbaar bij het opsporen van fraude en het eventueel voorkomen daarvan.

Efficiënter werken in de medische wereld

Het Boston Medical Centre gebruikt digital intelligence voor haar nieuwe systeem genaamd Hospital IQ. Dit systeem zorgt ervoor dat medische instellingen kamers en personeel kunnen toewijzen op basis van voorspelbare patronen.

Door de vraag naar medische hulp te monitoren kan Hospital IQ uitrekenen hoeveel medewerkers en kamers er nodig zullen zijn op bepaalde tijden. Hierdoor worden wachttijden verkort en wordt de ervaring van de ziekenhuis bezoekers verbeterd.

medic

In het volgende blog artikel zullen we het onderdeel ”Digital data, content and knowledge management” behandelen van de Digital transformation scorecard. De verschillende onderdelen van de scorecard vind je hier onder.

Wil je op de hoogte blijven van al ons nieuws op het gebied van software? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

We zijn ook te volgen op Instagram!

BLOG

Meer weten over de laatste trends op het gebied van software development?

Klaar voor de volgende stap?

Benieuwd wat er mogelijk is of wil je gewoon even sparren? Als IT-accelerator én ondernemer kan ik je vaak al snel een stap verder helpen. Chat, bel +31 20 705 1010 of stuur me een mail.

Chat direct Stuur een e-mail
Bas Alderding
THE PEOPLE BEHIND THE STORIES