Strategische kansen herkennen met de Digital transformation scorecard

Om de huidige status van organisaties op het gebied van digitale transformatie in kaart te brengen heeft 7Lab de Digital transformation scorecard ontwikkeld. Aan de hand van deze scorecard kunnen digitale transformatie kansen worden geïdentificeerd. Deze scorecard is onderdeel van onze Scorecard workshop. In dit artikel lees je hoe dat precies in z’n werk gaat.

Zeven digitale kansen

Om een zo compleet mogelijk beeld te geven van het digitale vermogen, zijn er zeven digitale vaardigheden vastgesteld. Bij elk van deze digitale vaardigheden kan je bedrijf geplaatst worden in een level van nul tot drie. We lichten deze verschillende levels toe.

Digital innovation

We stellen vast hoe concurrerend de organisatie is op het gebied van IT. Welke middelen worden er ingezet om een unieke waardepropositie te creëren?

Level 0: Wat de concurrentie doet op het gebied van digitale producten en startups in de markt waarin ik mij bevind weet ik niet

Level 1: Ik ben op de hoogte van de concurrenten op het gebied van digitale producten in mijn offline core business.

Level 2: We hebben enkele unieke diensten ontwikkeld voor (interne) klanten, maar een duidelijke concurrentie voordeel is er nog niet behaald.

Level 3: We zijn continue aan het experimenteren met nieuwe digitale services en proces verbeteringen. Experimenten worden snel opgeschaald en geïmplementeerd door het gehele bedrijf als ze succesvol blijken.

Customer experience management

We testen het vermogen om de customer experience te verbeteren.

Level 0: Ik weet niet welke customer journey een prospect doorloopt voordat hij of zij in contact komt met onze organisatie.

Level 1: Onze organisatie maakt gebruik van Google Analytics (of vergelijkbaar) voor onze (web) applicaties (inclusief eigen website) om het gedrag van gebruikers en SEO/SEA conversies te volgen.

Level 2: We hebben een duidelijk beeld van de digital customer experience/journeys en onze online aanwezigheid is daar omheen gebouwd.

Level 3: Onze tools, website en applicaties worden constant aangepast aangepast, om de beste mogelijke ervaring te bieden voor verschillende soorten gebruikers. We experimenteren regelmatig met verschillende nieuwe tools, mogelijkheden of communicatie middelen om de interactie met gebruikers te verbeteren.

Customization & personalization

Het vermogen van de organisatie om de relatie tussen organisatie en klant te managen door inzicht te verkrijgen in gepersonaliseerde wensen en behoeftes wordt gecheckt.

Level 0: We personaliseren geen data, content of kennis voor het individu.

Level 1: Onze (interne) klanten worden gesegmenteerd zodat we over relevante informatie kunnen communiceren.

Level 2: Communicatie (intern en extern) verloopt geautomatiseerd door gebruik te maken van key metrics en user interaction (met digitale tools), persoonlijke kenmerken en individuele geschiedenis.

Level 3: De organisatie gebruikt AI om de beste manier van communicatie met interne en externe stakeholders te voorspellen op individueel niveau zonder handmatige configuratie.

Digital intelligence and predictions

Het vermogen om data te verzamelen en te transformeren om zo deep-dive analyses te creëren voor trends en patronen, waardoor uitvoerenden goed onderbouwde keuzes kunnen maken.

Level 0: De beslissingen en strategie van onze organisatie zijn gebaseerd op een onderbuik gevoel.

Level 1: We gebruiken Excel spreadsheets voor het analyseren en combineren van historische data die we gebruiken om te achterhalen wat er goed ging en wat niet.

Level 2: PowerBI, Tableau of soortgelijke tools worden gebruikt voor het creëren van real time dashboards. Data wordt uit verschillende systemen gehaald of uit een data warehouse. We maken direct operationele en strategische keuzes op basis van deze data.

Level 3: We gebruiken de kracht van Artificial Intelligence om de toekomst te voorspellen. Verkennende algoritmes zijn constant bezig om de correlaties te ontdekken in onze datasets zodat er nieuwe inzichten worden verkregen zonder de tussenkomst van mensen.

Digital data, content and knowledge management

digital data

Het vermogen van het verzamelen, opslaan, distribueren, zoeken en verrijken van data en kennis wordt aan de kaak gesteld.

Level 0: Data wordt alleen opgeslagen in de systeem waar de data in gecreëerd is. We hebben geen centrale plek waar we data, content en kennis opslaan.

Level 1: Data wordt gedeeld tussen verschillende systemen. Ze staan met elkaar in verbinden door middel van Application Programming Interfaces.

Level 2: We hebben een gecentraliseerde API waar nieuwe tools op aangesloten kunnen worden voor het uitwisselen van data. Er is geen gedupliceerde of tegenstrijdige kennis of content verspreid over de verschillende systemen. Iedereen heeft toegang tot de gewenste informatie binnen 30 seconden.

Level 3: We hebben een centraal warehouse waar informatie vanuit al onze systemen wordt opgeslagen. Dit data warehouse kan worden gebruikt voor data analyses and wordt elke 24 uur minstens een keer geupdate. Onze data, content en kennis wordt gedeeld door een centrale API zodat verschillende systemen er gebruik van kunnen maken. We verrijken onze data met relevante informatie van derden. Er is geen papieren administratie binnen onze organisatie.

Digital & business alignment

Het vermogen om de corporate business strategie bij te stellen, de samenwerking tussen verschillende business units en het algehele vermogen van de organisatie om aanpassingen door te voeren.

Level 0: IT projecten worden gerund door de IT afdeling.

Level 1: IT projecten worden ingeleid door non-IT medewerkers.

Level 2: IT en organisatie stakeholders zijn constant aan het synchroniseren met betrekking tot IT projecten en de gehele digitale strategie. Frustratie met betrekking tot de huidige software die binnen de organisatie gebruikt wordt is minimaal.

Level 3: Iedereen binnen de organisatie ziet IT als een kans voor service en product innovatie. Er is een duidelijke roadmap van de innovaties die iets toevoegen of de huidige core business kunnen vervangen het komende jaar.

Digital development & operations

De mate waarin een organisatie een gestandaardiseerde manier heeft om IT projecten te runnen en de mate van schaalbaarheid van de technische infrastructuur.

Level 0: Er is geen gestandaardiseerde manier waarop nieuwe IT projecten worden geïnitieerd. Onze huidige systemen worden vaak langzamer als er een significant aantal medewerkers is ingelogd.

Level 1: De organisatie heeft een CIO, information manager of program manager die er voor zorgt dat nieuwe IT projecten passen binnen de algehele IT strategie.

Level 2: Voor elk nieuw IT project wordt er een design-, ontwikkelings- en kwaliteitscontrole systeem gebruikt om uniformiteit te waarborgen binnen alle IT systemen. De IT afdeling heeft een backlog die minstens een keer per week wordt geupdate aan de hand van business prioriteiten. De backlog is beschikbaar inzichtelijk voor iedereen binnen de organisatie. 90% van de gebruikte software wordt niet gelimiteerd door infrastructuur. Dat betekent dat deze gehost wordt op schaalbare cloud servers.

Level 3: Een organisatie brede roadmap wordt goed onderhouden voor alle huidige IT projecten en wordt gedeeld met iedereen binnen de organisatie. De roadmap wordt ook daadwerkelijk uitgeprint zodat hij inzichtelijk is voor iedereen. Al onze tools zijn schaalbaar zodat ze mee kunnen groeien. Automatisch schaalbare IT infrastructuur wordt geconfigureerd door externe SAAS providers.

Het resultaat

Als aan ieder van deze vaardigheden een level is toegekend, kan er een radar chart worden opgesteld. Deze maakt de resultaten in een oogopslag inzichtelijk.

radar chart
Voorbeeld radar chart

De Scorecard workshop is kosteloos en neemt ongeveer een uur in beslag. Nadat de Scorecard workshop is afgerond kunnen we samen gaan kijken naar de digitale mogelijkheden binnen jouw organisatie met de Roadmap workshop. Het uitwerken van verschillende potentiële digitale mogelijkheden doen we vervolgens in de Discovery workshop. Zo ben je helemaal klaar voor een digitale transitie met innovatieve software.

workshops

Wil je meer informatie over de Scorecard workshop of ben je gewoon benieuwd naar de strategische kansen voor jouw onderneming? Stuur Bas een mailtje of start een chat op onze website.

BLOG

Meer weten over de laatste trends op het gebied van software development?

Klaar voor de volgende stap?

Benieuwd wat er mogelijk is of wil je gewoon even sparren? Als IT-accelerator én ondernemer kan ik je vaak al snel een stap verder helpen. Chat, bel +31 20 705 1010 of stuur me een mail.

Chat direct Stuur een e-mail
Bas Alderding
THE PEOPLE BEHIND THE STORIES