Meer weten?

Ga het gesprek aan met !

    Een 3D product configurator is een interactieve tool waarmee potentiële klanten een product kunnen ervaren, en bekijken vanuit verschillende hoeken. Ook zijn producten met een configurator vaak volledig te customizen. Hierdoor zullen klanten sneller over gaan tot de aanschaf van een product en er minder producten terug gezonden worden. We leggen het principe van de configurator in dit artikel verder uit.

    Zoals gezegd, helpen product configurators om klanten betere en snellere keuzes te maken. Bij deze aanpak wordt interactie met de klant voorop geplaatst. In plaats van het aanbieden van een specifieke stijl of design, laat je de klant zijn of haar ideale product samenstellen. Daarbij kun je er ook voor kiezen om Augmented Reality en Virtual Reality functionaliteiten aan de configurator toe te voegen.

    Een goed voorbeeld van zo’n configurator is die voor schoenen van Nike. De klant heeft daarbij de keuze uit verschillende modellen, waarvan vervolgens verschillende onderdelen te customizen zijn.

    Nike configurator
    Nike schoen configurator

    Een duidelijk voordeel van 3D configurators is dat ze de kwaliteit van leads verhogen. Ook kan een configurator laten zien hoe een product werkt en bepaalde product eigenschappen toelichten.

    Geen onverkochte voorraden meer

    Simpele 3D configurators stellen bedrijven in staat om producten op maat te leveren voor klanten, waardoor de productie van goederen die niet verkocht worden geëlimineerd wordt. Zo hoef je bijvoorbeeld ook minder rekening te houden met trends die geen garantie op succes bieden.

    De hoeveel geretourneerde producten zal ook afnemen met de implementatie van een configurator. Als klanten daadwerkelijk kunnen zien wat ze kopen, dan is de kans dat ze ontevreden zijn over een product ook geringer. Gevulde winkelwagens zullen daardoor minder snel in de steek worden gelaten.

    Waardevolle data benutten

    Naast de voordelen op het gebied van directe verkopen, levert een goede configurator ook een hoop waardevolle data op. Zo kun je zien hoeveel tijd mensen doorbrengen met het customizen van een product. Zo zou het voor kunnen komen dat iemand verschillende ontwerpen maakt voor een schoen en daar een half uur mee bezig is. Naar aanleiding daarvan zou je deze persoon dan automatisch een aanbieding kunnen doen voor twee paar schoenen.


    Kortom, met een product configurator zijn er veel digitale kansen te benutten. Ben je klaar om door te groeien met jouw bedrijf? Neem dan contact op met Koen.