Remote UX: noodzakelijk en voordelig

UX Design zorgt ervoor dat de software aansluit bij de behoeftes van de gebruiker en past in de gebruiksomgeving. Om digitale oplossingen vorm te geven met een optimale gebruikerservaring is het belangrijk dat een UX designer meekijkt en onderzoek doet op de werkvloer. Het nieuwe thuiswerken levert nieuwe uitdagingen op en vraagt om een ander benadering; Remote UX.

Meer weten?

Ga het gesprek aan met Koen!

    Remote UX betekent dat de UX Designer zijn werk doet op afstand. Deze toepassing was al een tijd in opkomst, omdat de grenzen van de traditionele werkplek vervagen. Nu veel bedrijven noodgedwongen vanuit huis moeten werken en bedrijfsprocessen digitaliseren is Remote UX noodzakelijker dan ooit. Gelukkig zitten er ook voordelen aan.

    Een andere aanpak

    Met Remote UX is het van belang om het proces anders aan te vliegen. Onze UX designer zorgt hierbij om alsnog genoeg raakvlak te behouden door de volgende aanpassingen in het proces.

    • Eerder en sneller
      Om tot de kern te komen en snel op niveau met elkaar te werken, schuift de UX designer eerder in het ontwikkelproces aan tafel. Zo is er ruimte voor meer en langere interviews. Deze interviews gaan sneller de diepte in door rakere vragen te stellen.
    • Interactie en samenwerking
      Bij Remote UX komt het design tot stand door intensieve samenwerking. Dit betekent dat het ontwerp wordt samengesteld in een interactieve omgeving waar alle betrokkenen in kunnen werken. Op deze manier kan er altijd bijgestuurd worden en komen nieuwe inzichten snel boven water.
    • Updates en Check-ins
      Gedurende het design traject ontvangt de klant live status-updates en zijn er meer tussentijdse check-ins. Digitale communicatie door middel van Slack of videocalls maakt het makkelijker en sneller om de voortgang te bespreken. 

    Voordelen van Remote UX

    Veel van de remote aanpassingen pakken positief uit. Deze voordelen nemen we mee in het ‘reguliere’ UX traject. Ten eerste komen we gezamenlijk sneller tot de kern, door UX eerder in het traject te betrekken. Ten tweede groeit de betrokkenheid door de interactie en samenwerking. Hierdoor krijgen klanten niet alleen meer inzicht in de software, maar ook in digitaliseren in het algemeen. Dit opent de ogen voor veel nieuwe kansen en oplossingen. Tot slot vindt de communicatie efficiënter en frequenter plaats door gebruik te maken van digitale tools.

    Nadeel Remote UX

    Het nadeel van remote UX is dat we van een afstand minder connectie maken met onze klant. Ook is het lastiger om de klant te betrekken in de SevenLab cultuur en het teamgevoel. Daarom nemen uitgebreid de ruimte en tijd om digitaal werken zo persoonlijk mogelijk te maken en elkaar goed te leren kennen. 


    Remote UX is een noodgedwongen oplossing die positieve uitwerkingen heeft op het designproces. Het zorgt ervoor dat het mogelijk is om in de huidige tijd nog altijd software te ontwikkelen die aansluit bij de wensen, behoeftes en context van de gebruiker. Uiteindelijk streven we om deze digitale voordelen te combineren met de persoonlijke aanpak tot een efficiënt en doeltreffend hybride UX traject.