The Intelligent Restaurant

Werk efficiënt met slimme software

Het personeelstekort in de horeca en toerismebranches groeit gestaag. Eigenaren zoeken daarom steeds vaker andere oplossingen. Met slimme software, zoals glazen die een melding geven op je smartwatch als ze leeg zijn, zorg je ervoor dat je personeel alert blijft. Verschillende taken, zoals het bestellen van producten, kan een software-applicatie overnemen. Een voorsprong op je concurrenten krijg je door de inzet van software. Lees in deze blog hoe.

Artificial Intelligence in de horeca

Door Artificial Intelligence (AI) vertonen machines menselijk en intelligent gedrag. Hieronder vallen bijvoorbeeld redeneren (als A dan B) of het oplossen van problemen. Intelligente functies van de mens worden met AI door een computer volbracht. Zo maakte Google eerder een applicatie waarin Google een telefoongesprek voor je kan voeren. Een computer maakt dan bijvoorbeeld een afspraak bij de kapper. Wat hier zo revolutionair aan is, is dat je niet kan onderscheiden of de afspraak door een mens of computer wordt gemaakt. De computer zet stem, intonaties en ‘nadenkwoordjes’ (hmm, aha, etc.) op het juiste moment in, waardoor het lijkt alsof je met een echt persoon spreekt.

Smart reserveringssysteem

In de horeca kan een smart reserveringssysteem veel kansen bieden. Vaak bellen gasten naar een restaurant om te vragen of er nog een tafel vrij is. Vaak is er geen tijd om de telefoon op te nemen. Het is jammer als er geen gehoor wordt gegeven aan de telefoon. Natuurlijk gaan de gasten in het restaurant voor de gasten aan de telefoon, maar je loopt wel het risico dat mensen besluiten helemaal niet te komen. Een slim reserveringssysteem is hier een goede uitkomst voor. Deze neemt dan de telefoon op en bepaalt nauwkeurig of er plek is door een berekening te maken van de mankracht van het personeel en het aantal vrije tafels. Dit wordt nu vaak uit de losse pols gedaan. De bediening kan zo de aandacht volledig schenken aan de gasten in het restaurant, het reserveringssysteem ordent de agenda en helpt de gasten aan de telefoon.

Nauwkeurig bestellingen doen

Het bestellen van producten gebeurt vaak op de gok. Soms komt het voor dat je teveel van een product in huis hebt en een andere keer weer te weinig. Een applicatie die verbonden is met het internet en de koelkast is hier de uitkomst. Het ‘Internet of Things’ refereert naar apparaten die in contact staan met het internet. De koelkast houdt dan via de applicatie in de gaten hoe het met de voorraad zit. Als een veelgebruikt product bijna op is, kan deze automatisch worden bijbesteld. Andersom geldt hetzelfde, een product wat niet vaak wordt gebruikt, wordt ook niet besteld.

Met de koelkastapplicatie kan de voorraad nauwlettend in de gaten worden gehouden en accurate bestellingen worden gedaan. Dit kan op den duur kostenbesparend uitpakken. Omdat er geen onnodige dingen in de koelkast staan, heb je meer ruimte voor andere producten. Een ware win-win situatie. Het bestellen van producten gebeurt vaak op de gok. In cafés kunnen smart glazen een slimme oplossing zijn. Het glas stuurt dan een berichtje naar de smartwatch van de bediening of bar als het leeg is. Dit werkt overzichtelijk en effectief voor de bediening.

Online wachtrij

Geregeld komt het voor dat een restaurant of café al vol is op het moment dat gasten plaats willen nemen. Deze gasten hebben geen reservering gemaakt, maar willen alsnog graag bij dat restaurant eten of een drankje doen bij dat café. Met behulp van slimme software plaats je deze gasten in een digitale wachtrij. Zo houdt zowel het restaurant als de gast overzicht op het aantal mensen wat in het restaurant zit en wie er eventueel nog kunnen komen. Als er een tafel vrijkomt, geeft de bediende dit aan in de applicatie en krijgen de gasten die als eerste in de wachtrij staan een melding op hun telefoon. Als ze elders een plekje hebben gevonden, slaan ze de uitnodiging af. Indien ze wel nog graag willen plaatsnemen in het restaurant, nemen ze de uitnodiging aan met een simpele klik.

Slimme software kan op tal van andere manieren worden ingezet in de horecasector. Bij 7Lab schuif je aan met een business analist om te kijken wat voor applicatie ingezet kan worden bij jouw horecagelegenheid. Door efficiënt te werken, haal je het meeste uit je bedrijf. Benieuwd naar wat 7Lab voor jou kan doen? Neem dan contact met ons op.

Meer weten?

Chat met Bas, onze IT-accelerator

Chat nu met Bas
Bas photo

Neem contact op

Liever niet direct chatten? Bel 020 705 1010 of vul het formulier in.

THE PEOPLE BEHIND THE STORIES