Stappenplan voor een B2B klantportaal

Het succes van een groothandelaar is voor het grootste deel afhankelijk van de relatie met de klant. Daarom biedt een B2B Klantportaal veel toegevoegde waarde. Een succesvol portaal gaat verder dan een tool waar communicatie en transacties digitaal worden opgeslagen. Met de juiste aanpak heeft het de potentie om een vitaal onderdeel te zijn van de digitale kern van je bedrijf. Hieronder vind je een stappenplan om succesvol een portaal in te richten.

Meer weten?

Ga het gesprek aan met Koen!

     

    Businessvalue bepalen

    De allereerste stap is het bepalen van de beoogde business value. Een klantportaal is niet het einddoel, maar een middel om meer uit je bedrijf te halen. Het is daarbij belangrijk om bedrijfsdoelstellingen te definiëren en prioriteren en tegelijkertijd en heldere digitaliseringsstrategie te bepalen. Het is namelijk belangrijk dat de software aansluit bij de missie van het bedrijf en past het binnen de gehele (toekomstige) digitale transformatie. Zo krijg je een duurzaam en toekomstbestendig klantportaal.

    Gebruikerservaring inrichten

    Naast een heldere doelstelling formuleren, is het ook belangrijk om de doelgroep in kaart te brengen. Een gedegen onderzoek naar de wensen en behoeftes van je klanten is essentieel voor het inrichten van een optimale gebruikservaring. Vaak ontstaat hieruit een algemeen beeld van de gemiddelde klant. Hier zal de kern van de software op ingericht worden. Een klantportaal op maat biedt de mogelijkheid om aparte gebruikerservaringen in te richten voor uitzonderlijke gebruikers. Dit zorgt ervoor dat niemand buiten de boot valt en toegang heeft tot alles wat jouw bedrijf te bieden heeft. 

    Techniek kiezen

    Voor een succesvol portaal is het belangrijk om de juiste techniek toe te passen. Uit het voortraject zal sterk naar voren komen aan welke eisen de software moet voldoen. Welke devices worden gebruikt? Waar wordt de data opgeslagen? Hoe toegankelijk moet dit zijn? Hoe veilig moet het platform zijn? Al deze factoren vragen om verschillende technieken. Door dit samen met een IT Expert te bepalen, krijg je een efficiënte en doelgerichte aanpak.

    Koppelingen en integraties

    Een klantportaal is meer dan een losstaand platform. Er schuilt een enorme meerwaarde in de software als het op een goede manier wordt geïntegreerd in de digitale kern van je bedrijf een onderdeel uit te maken. Laat het klantportaal bijvoorbeeld communiceren met de PIM, ERP of CRM software. Zo wordt data direct verwerkt en kunnen processen automatiseren. 

    Veiligheid

    De veiligheid van een klantportaal mag niet onderschat worden. Vertrouwen is namelijk een van de belangrijkste aspecten in een klantrelatie. Daarom is het belangrijk om voorzichtig om te gaan met gevoelige informatie. Dat kan door het een waterdichte gesloten omgeving te bouwen, data te encrypten en te zorgen dat de software zo min mogelijk kwetsbaarheden heeft.