Verbeter de customer service met een persoonlijke chatbot

Met de opkomst van chatbots zijn frustraties van een logge klantenservice niet langer van deze tijd. Geen onbeantwoorde e-mails en lange wachttijden meer, maar altijd direct antwoord op een vraag door slimme communicatiesoftware. Steeds meer bedrijven zetten chatbots in en de consument raakt gewend aan het snelle contact met bedrijven. Researchbedrijf Gartner (2019) voorspelt dat consumenten in 2020 zo’n 85% van hun interactie met een bedrijf zonder menselijk contact onderhouden. De afgelopen jaren hebben chatbots zich ontwikkelt van geautomatiseerde antwoordmachines naar persoonlijke en interactieve gesprekspartners. Ontdek hier wat de voordelen zijn van het integreren van een persoonlijke chatbot in de customer service.

Wat is een chatbot?

Een chatbot is een programma dat op basis van vooraf ingestelde scripts en regels een gesprek voert met de gebruiker. Door gebruik te maken van artificial intelligence kunnen slimme chatbots zich optimaliseren en beter in spelen op de behoefte van de klant. Een chatbot wordt vooral ingezet als digitale customer service manager die altijd voor de klant klaar staat en dat heeft een hoop voordelen, namelijk..

  • Sta je klant altijd direct te woord
    Tegenwoordig communiceren we meer dan ooit tevoren en we willen alles op het moment dat het ons uitkomt. Deze nieuwe tijd vraagt om moderne oplossingen. Een chatbot is altijd beschikbaar en kan de klant 24 uur per dag 7 dagen in de week te woord staan en hulp bieden. Zo kun je de veranderde behoeftes van de klant optimaal bedienen.
  • Verzamel data van klanten
    De gesprekken die worden gevoerd met een chatbot worden vastgelegd en geanalyseerd. De data uit deze gesprekken kan waardevolle informatie geven over de klant en zijn ervaring. Dit geeft essentiële inzichten die bijdragen aan het verbeteren van de customer service en je product of dienst.
  • Minder werklast voor personeel
    Er komt een tijd dat onze kleinkinderen niet begrijpen dat bedrijven ooit mensen in dienst hadden voor het beantwoorden van simpele vragen, want door op de juiste manier gebruik te maken van slimme communicatiesoftware is dat niet meer nodig. Chatbots kunnen een groot deel van het werk van de customer service overnemen en zo kunnen werknemers ingezet worden op andere gebieden.
  • Optimaliseer je communicatie
    Menselijk contact is vaak erg prettig, maar ook de oorzaak van veel miscommunicatie. Als een medewerker een klant niet helemaal goed begrijpt, kan deze zich niet gehoord voelen. Chatbots werken anders. Door slimme zelflerende software kan de chatbot exact in kaart brengen wat het probleem is en wat de klant wil.

Maak het persoonlijk

Bij het inzetten van chatbots is het van belang om te zorgen dat het klantencontact persoonlijk en organisch aanvoelt. Als een chatbot geautomatiseerd en onnatuurlijk aanvoelt, kan de klant het gevoel geven dat ze niet serieus genomen worden. Er zijn een aantal manieren om de chatbot persoonlijk te maken.

  • Gifs en Emoji’s
    Naast de 26 letters van het alfabet zijn er tegenwoordig oneindig veel emoji’s en gifs die ons beter in staat stellen onze emoties uit te drukken. Door hiervan gebruik te maken in de chats, verandert de robot in een persoon met gevoel en wordt de beleving van het gesprek menselijker 😃.
  • En uhmmm.. Wacht even, hoor.. O,ja!
    Maar weinig mensen praten in volledig correct geformuleerde zinnen. Soms denken we na, gebruiken we stopwoorden en tussenzinnen of maken we non-lexicale geluiden als ‘uhm…’, ‘O,ja!’ en ‘huh?!’ etc. Door deze zinnen en woorden te integreren in de scripts van de chatbots zullen de gesprekken menselijker aanvoelen en natuurlijker verlopen.
  • Gebruik een stem
    Het is natuurlijk het meest persoonlijk als je kunt praten met een chatbot. Dat is mogelijk met het gebruik van Voice User Interface (Voice UI). Voice UI is een systeem dat tekst omzet in geluid. Een slim algoritme vormt woorden van klanken en creëert hiermee vloeiende zinnen. Tegenwoordig is dat al zover ontwikkeld dat het aanvoelt als een warme natuurlijke stem. Voorbeelden hiervan zijn Google Assistent en Siri. Door Voice UI krijgt je bedrijf een stem!

Een chatbot is een goed voorbeeld van slimme software die het leven makkelijker maken. Ben je benieuwd hoe je zelf een chatbot kunt bouwen? Neem dan gerust contact met ons op of begin een leuk gesprek met onze chatbot ➡️.


Op de hoogte blijven van nieuws op het gebied van software? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Voor een kijkje bij ons op kantoor: check onze Instagram!

BLOG

Meer weten over de laatste trends op het gebied van software development?

Klaar voor de volgende stap?

Benieuwd wat er mogelijk is of wil je gewoon even sparren? Als IT-accelerator én ondernemer kan ik je vaak al snel een stap verder helpen. Chat, bel +31 20 705 1010 of stuur me een mail.

Chat direct Stuur een e-mail
Bas Alderding
THE PEOPLE BEHIND THE STORIES