Voice in de gezondheidssector: efficiënt en slim

De gezondheidssector ontwikkelt continu om de beste zorg te leveren aan patiënten. Die ontwikkeling vindt niet alleen plaats op het medische gebied, maar juist ook op het technologische. Eerder werd het door technologie bijvoorbeeld mogelijk voor hulpverlenende instellingen om medische dossiers in te zien, of om makkelijker te overleggen met patiënten. Ook de nieuwste trend op technologisch gebied, voice-gestuurde technologie, biedt veel mogelijkheden voor de medische sector. Voice in de gezondheidssector is efficiënt en slim. Waarom? Daar gaan we in deze blogpost verder op in.

Meer weten?

Ga het gesprek aan met Koen!

     

    Voice-gestuurde technologie is upcoming. De verwachting is dat we binnen een paar jaar tegen alles in en rondom ons huis zullen praten. Denk aan je koelkast om te kijken wat erin ligt of om automatisch missende producten bij te bestellen. Maar bijvoorbeeld ook je Fitbit of zelfs je auto. De smartphone daalt in gebruik, en in plaats daarvan spreken we tegen alle systemen. Voice assistants zoals Alexa en Google Assistant zullen een groot deel van die systemen centraal aansturen. Onderzoeksbedrijf Gartner voorspelde al dat op korte termijn 30% van alle menselijke interacties met systemen zal plaatsvinden via gesprekken. Dat is dus alleen op korte termijn, op de lange termijn zal dit op 50% liggen. Wat zijn de mogelijkheden hiermee voor de gezondheidssector?

    Mogelijkheden voice in gezondheidssector: 

    • Altijd accurate notulen

      Hoe gehoord voelt een patiënt zich nu eigenlijk, wanneer een arts of verpleegkundige tijdens een consult voornamelijk met zijn computer bezig is? En hoe goed worden aantekeningen genoteerd als een arts tegelijkertijd moet notuleren en luisteren? Voice is hier de ideale uitkomst voor. Medici kunnen luisteren en overleggen met hun patiënten. Een slimme speaker neemt het gesprek op en notuleert. Naderhand kunnen de belangrijkste punten uit het gesprek worden overgenomen en ingevuld.  

    • Efficiënt aanmelden bij de poli
      Wie zich wel eens aan heeft gemeld bij een poli, weet hoe frustrerend het kan zijn als er niemand bij de balie zit, als de wachttijd onbekend is of überhaupt hoe lang het kan duren tot je geholpen wordt. Ook dit is heel gemakkelijk te verhelpen met voice. De mogelijkheden zijn er nu om een voice assistant in te stellen waar patiënten zich kunnen melden. Een lege balie is niet langer een probleem, en waar mogelijk kan de voice assistant de wachttijd doorgeven of verdere informatie verschaffen over de afspraak.

    • Waardevolle informatie uit medische statussen halen
      Als voice op de juiste manier gecombineerd wordt met Artificial Intelligence, dan is het zelfs mogelijk uit eerdere gegevens van bepaalde medische gevallen waardevolle informatie te halen. Stel: een arts heeft een patiënt met zeldzame symptomen. Op het eerste gezicht is het niet gemakkelijk om zo iemand te diagnosticeren. Maar door voice te koppelen aan data van eerdere onderzoeken, patiënten en medische symptomen, kan het een stuk makkelijker worden om zeldzame ziektes te herkennen, benoemen en zelfs te bestrijden. Zo kan een immense hoeveelheid research-tijd bespaard worden.

    • Protocollen en reglementen raadplegen
      Een plek waar iedere seconde telt, is de intensive care. Ook in kritieke situaties waar snel geschakeld moet worden ligt er voor voice een uitgelezen kans. Voor artsen en verpleegkundigen is het namelijk mogelijk om protocollen op te laten lezen door een voice assistant. Zo kunnen keuzes sneller gemaakt en cruciale seconden bespaard worden.

    Pas voice ook toe in jouw sector

    Bovenstaande voorbeelden zijn slechts een begin van wat er mogelijk is met voice binnen de medische sector. Zoals het ernaar uitziet, doen we binnen nu en twee jaar meer dan 50% van communicatie met technologie via voice. Het is dus zeker aan te raden om te starten met het testen van dergelijke technologieën binnen ziekenhuizen en praktijken. SevenLab heeft ervaring met het toepassen van technologieën binnen de medische sector en kijkt daarom graag met je mee naar de mogelijkheden. Neem contact met ons op om jouw wensen te bespreken of volg onze Discovery Workshop om inzicht te krijgen op de mogelijkheden en jouw werkproces te vergemakkelijken.