Waardestrategieën

Hoe kan u waarde creëren voor uw klanten? Door te excelleren op één van de drie waardestrategieën; operational excellence, customer intimacy of product leadership. Althans, dit beweren Treacy en Wiersema in hun onderzoek. Middels de focus op een waardestrategie kunnen organisaties toegevoegde waarde en onderscheidend competitief vermogen creëren. Volgens hen kan een organisatie daardoor een markt domineren. Maar wat zijn nou deze waardestrategieën?

Meer weten?

Ga het gesprek aan met Koen!

    Drie waardestrategieën

    Product leadership

    Bij Product leadership, zoals de naam al doet vermoeden, richt je je op het leveren van state-of-the-art producten en diensten. Hierbij ligt de focus op innovatie, time-to-market, ontwikkeling en hoge marges in een korte tijdsperiode. R&D is dan ook van groot belang.

    Operational excellence

    Bij Operational excellence gaat het om het bieden van een redelijke kwaliteit product of dienst tegen een (zeer) lage prijs. Hierbij ligt de focus op efficiëntie, gestroomlijnde processen en supply chain management. Veel grote internationale bedrijven hanteren deze strategie als lijdend.

    Customer intimacy

    Bij Customer Intimacy staat de relatie met de klant centraal. Als organisatie pas je continue het aanbod van producten en diensten aan op de wensen van de klant. Hierbij lift de focus op CRM, betrouwbaarheid, en de ‘life time value’ van een klant.

    Niet uitsluitend

    De strategieën zijn echter niet uitsluitend. Een combinatie van strategieën is juist van essentieel belang. Om een markt echt te kunnen domineren dien je met één strategie boven het marktgemiddelde uit te stijgen terwijl je met de andere twee het marktgemiddelde behaalt.

    Wat betekent dit voor de IT van een organisatie?

    IT heeft een duidelijke relatie met deze drie waardestrategieën. Zo kan IT ervoor zorgen dat innovatie en ontwikkeling worden gestimuleerd (product leaderschip). IT kan ook zorgen voor een zo kosten-effectief mogelijke werkwijze (operational excellence). Daarnaast kan IT ook rondom uw klanten worden ingericht (customer intimacy). Belangrijk is dus dat uw IT aansluit op de belangrijkste waardestrategie van uw organisatie.

    Heeft u nog vragen over de onderwerpen in dit artikel? Neem contact met ons op.