Waarom digitalisering een must is voor de verzekeraar in 2021

De verzekeringsbranche verandert snel. Met de veranderende behoeftes van (toekomstige) klanten ontkom je als verzekeraar niet aan digitalisering. Lees hier waarom.

Meer weten?

Ga het gesprek aan met Koen!

     

    Jongeren

    Een van de grootste reden om een digitale vertaalslag te maken is het consumentengedrag van een nieuwe generatie klanten. De wensen van deze jonge doelgroep zijn compleet anders dan oudere generaties. Oudere generaties hebben een sterke klantloyaliteit en zoeken vertrouwen en kwaliteit. De jongere generatie zoekt gemak en flexibiliteit en stappen sneller over als ze daarin niet worden voorzien. Dit blijkt ook uit onderzoek van ING. Hier geven 54% van de 20 jarigen aan wel eens over te stappen; een fors verschil met de 33% onder de 70-ers. Het aantal jaarlijkse overstappers is tussen deze generaties zelfs verzevenvoudigd. De ING adviseert daarom ook assurantiebedrijven digitalisering te prioriteren om je bedrijf toekomstbestendig te maken.

    De voordelen

    Het implementeren van een online platform zal veel verandering teweeg brengen in de relatie met de klant. De persoonlijke benadering van een onafhankelijk adviseur maakt plaats voor de efficiëntie van online verzekeringsplatform. Het voordeel is dat het voor de klant gemakkelijker is om in een breed aanbod en transparante omgeving een eigen weg te vinden door snelle dienstverlening en 24/7 support. 

    Particuliere verzekering vs. Zakelijk

    Het is daarom belangrijk om helder te krijgen welke kernwaarden de prioriteit hebben. De volledig online verzekering is namelijk het meest geschikt voor particuliere verzekeringen. Daar zullen digitale transformaties snel aansluiting vinden bij de klantbehoefte. Verzekeringen in het zakelijke segment waar assurantie voornamelijk bestaat uit complex maatwerk, is het waardevol om de rol van persoonlijke adviseur te bewaken. Hier zal procesautomatisering met name achter de schermen het meeste effect hebben. 

    Kleine verzekeraars

    In de verzekeringsmarkt is momenteel al flink aan het bewegen naar een toekomstbestendige online branche.Toch gebeurt dit met name bij de grote verzekeraars Hierdoor zal er een grotere consolidatie ontstaan. Ondanks dat het vaak een flinke investering is, is voor kleine assurantiebedrijven belangrijk om mee te bewegen om een onafhankelijke positie te bewaren. 

    Voor kleine verzekeraars is het een uitdaging om digitalisering te omarmen en de toegevoegde waarde van de persoonlijke adviseursrol te behouden. Vraag naar betrouwbaar advies blijft bestaan en binnen deze bedrijfstak ligt de kennis en ervaring om een platform in te richten die daarin kan voorzien.


    Heb je vragen over digitalisering? Onze IT Accelerators helpen met de juiste vertaalslag te maken van jouw specifieke business doelstellingen naar effectieve digitale oplossingen.