De retail- en e-commerce markt is op z’n kop gezet. De reden? Vertical commerce. Deze vorm van business omvat merken die direct online aan klanten verkopen. Hierdoor zijn er geen retailers, distributeurs en groothandelaren meer nodig en neemt het merk zelf de verantwoordelijkheid voor de productie, distributie en verkoop van de goederen. Waarom werkt dit business model zo goed?

Om te weten waarom D2C zo populair is moeten we beter kijken naar deze consumenten. Een groeiend percentage van de consumenten is geboren in een tijdperk waarin internet en technologie een centrale plek innemen in het dagelijks leven, de zogenaamde generatie Z.

generatie z

Generatie Z (en X) is opgegroeid met hoge verwachtingen op het gebied van een koopervaring. Die hoge standaard is te danken aan de opkomst van e-commerce. Traditionele retail verkoop slaat daarom minder aan dan vertical commerce bij Gen-Z, doordat deze niet aan de verwachtingen kan voldoen.

Omdat generatie Z een hoge standaard heeft als het aankomt op een koopervaring, zal iemand uit deze generatie ook gemakkelijk van merk wisselen. Volgens onderzoek (Hackernoon, 2019) kan een klantverloop vermindering van 5% er echter voor zorgen dat een bedrijf 25% tot 125 % winstgevender wordt. Een authentiek en persoonlijk merk kan dus doorslaggevend zijn voor de toekomst en het succes van een merk.

De volgende constatering zou voor traditionele retailers een eyeopener moeten zijn: Emotioneel verbonden klanten brengen vier keer zoveel waarde binnen als klanten die winkelen op basis van prijs en gemak. Op dit moment spelen retailers en e-commerce bedrijven daar dus onvoldoende op in, waardoor er voor D2C bedrijven veel door te groeien is in de nabije toekomst.

Meer winstmarge

Bijkomend voordeel van D2C bedrijven is dat ze een veel grotere marge pakken, gemiddeld twee keer zoveel als traditionele retailers (Balderton Capital). Dat is het gevolg van de directe verkoop aan de consument, zonder de tussenkomst van andere partijen die zorgen voor een kleinere winstmarge.

Daar komt nog eens bij dat je veel meer informatie over klanten kunt verzamelen wanneer je directe verkoop hanteert. Daarmee kun je weer veel beter herhalingsaankopen stimuleren.

Zijn er dan helemaal geen nadelen voor D2C in vergelijking met retail? Jazeker wel. De logistieke kosten kunnen namelijk erg hoog oplopen bij een D2C model. Daar moeten dus serieuze volumes tegenover staan wil er echt voordeel gehaald worden uit een D2C business model.


Op de hoogte blijven van nieuws op het gebied van software? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Voor een kijkje bij ons op kantoor: check onze Instagram!